6 Şubat 2013 Çarşamba

SAP HANA'nın Mağazacılık Sektöründe İş Süreçlerine Etkisi

Bir önceki yazımda SAP HANA’nın yalnızca bir veritabanı olmadığını, çok daha fazlası olduğunu ifade etmiştim. Örnek bir sektör üzerinden ne demek istediğimi açıklayayım.
Klişe bir tabirle söze başlayayım; değişmeyen tek şey değişimin kendisidir. İş süreçleri de, canlı birer organizmadır. Bugün için çok başarılı olan bir model, muhtemelen yarın işe yaramayacaktır. Bunun en iyi örneği mağazacılık sektöründe görülebilir. Mağazacılık sektöründe yabancıların “showrooming” adını verdiği alışveriş alışkanlığı ana akım olmuş durumda. Kısaca “showrooming” ne demek anlatayım. Fiziksel bir mağazadayken, beğendiğiniz bir ürünü, akıllı telefonlar aracılığıyla muadilleriyle karşılaştırma, online alışveriş sitelerinde aynı ürün için fiyat araştırması yapma ve ürün ile ilgili yorumları okuma olayına “showrooming” deniliyor. Aşağıdaki rakamlar “showrooming”in mağazacılık sektörüne etkisini net bir biçimde anlatıyor.
·         Geçen yıla göre %134 artışla, 48 milyon tüketici mağaza içindeyken akıllı telefonunu alış veriş amaçlı kullanıyor.
·         Bu tüketicilerin %70’i mağazada beğendiği bir ürünü online alışveriş sitelerinden daha ucuza almayı tercih ediyor.
·         2012 yılında mobil cihazlar vasıtasıyla yapılan satışlar %81 artışla, 25 milyar dolara ulaştı.
·         2017’de ise bu rakamın 1 trilyon dolara ulaşması bekleniyor.
·         Tüketicilerin %73’ü kendi kişisel ilgi alanlarına yönelik mobil reklamlar görmek istiyor.
·         Tüketicilerin %65’i fiziksel bir mağaza içindeyken kendilerine, geçmiş tüketim alışkanlıkları gözetilerek çeşitli kampanyalar sunulmasını istiyor.
Çoğunuzun mobil telefonuna önemli bir toplantıdayken veya araba kullanırken veya kitap okurken “Gömlek 49, Ceket 99, Takım Elbise 199” minvalinde mesajlar gelmiştir diye tahmin ediyorum. Bu mesajı size gönderen firmadan sadece kravat alıyor olsanız dahi, yine aynı mesaja maruz kalıyorsunuz. Mağazacılık sektöründeki firmalara önerim; bu tarz spam içerikli pazarlama kampanyalarından kaçınmaları yönünde olacak. Araştırmalar da bu görüşümü destekler durumda; tüketicilerin %75’i kendilerine özel kampanyalar düzenlenmesini istiyor. Yani doğru zamanda, doğru ürünün kendilerine önerilmesini istiyor. Mağazacılık sektöründeki firmalar açısından bakınca milyonlarca müşterinin her birine özel kampanyalar yapmak ne kadar mümkün? İşte burada SAP HANA ve Sybase SUP devreye giriyor.
Bir önceki yazımda SAP HANA’nın ne olduğunu anlatmıştım. Bilmeyenler için kısaca Sybase SUP’u da anlatayım; SUP kurumsal mobil uygulama geliştirme platformudur. Yazılan kodlar, üzerinde bir değişiklik yapılmadan iOS, Android, Blakberry, Windows gibi farklı platformlarda kullanılabilir. Bizim örneğimizde SUP şart olmamakla beraber, kullanılmasını tavsiye etmekteyim.
SAP HANA’nın en büyük etkisi iş süreçlerini yeniden dizayn etmenize olanak sağlaması olacaktır demiştim. Şimdi mağazacılık sektöründe “Store Experience”ın –tam olarak Türkçe’sini bulamadım ancak kabaca şu şekilde ifade edilebilir; müşterilerin fiziksel bir mağazada yaşadığı tatmin veya tatminsizliklerin satınalma eğilimlerine yansıması- SAP HANA ile nasıl değiştirilebileceğini ve geliştirilebileceğini anlatayım.
Şöyle bir mağaza düşünün; içeri adım attığınız anda mobil cihazınıza sizin ilgi alanınıza giren ürünlerle ilgili çeşitli kampanya bilgileri gönderiyor. Dikkat edilmesi gereken konu şu; sizi benzerlerinizle bir tutup onlara önerdiği aynı kampanyayı önermiyor, doğrudan size özel bir kampanya planı yapıp sunuyor.
Mevcut durumda çoğu mağazacılık firması CRM yazılımını çok yavaş olduğu için kullanamaz haldeyken, siz daha mağazaya adım atar atmaz milyarlarca işlem içinden sizin daha önce yaptığınız işlemleri tek tek bulan, çıkan sonuçları değerlendirip, tamamen size özel bir kampanya planı oluşturmak hayalcilik olarak görülebilir. Ancak SAP HANA ile bu söylediğim artık mümkün.
SAP HANA, büyük hacimli veriler üzerindeki yüksek hızı sayesinde yukarıda saydığım tüm işlemleri anında yerine getirebiliyor. Geriye bu kampanyanın müşteriye ulaştırılması kalıyor ki burada da Sybase SUP ile –ya da başka yollarla- geliştirdiğiniz mobil uygulama devreye giriyor. Lokasyon bazlı yapacağınız bir uygulama sayesinde SAP HANA mağazaya girdiğinizi anlıyor, mağazadaki stokları kontrol ediyor, sizin geçmiş satınalma alışkanlıklarınızı inceliyor ve büyük hacimli veri üzerinde istatistiksel analizler yaparak size en uygun kampanyayı tasarlıyor ve bunu aynı anda mağazalar zincirini gezen, sizin gibi binlerce müşteri için ayrı ayrı yapıyor.
Bu sebeple SAP HANA’ya, yalnızca bir veritabanı demek haksızlık olacaktır. SAP HANA bir veritabanından öte, iş süreçlerinizi yeniden tasarlayabileceğiniz bir uygulamadır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder